Fritidshemsverksamheten

Välkommen till fritidshemmet, yngre förskoleklass – åk 3 och  äldre åk 4-6.

På förekommen anledning har vi tagit följande beslut för barns medtagande och användning av privata dataspel och annan privat teknisk utrustning på fritids.

• På fritidshemstid kommer vi, då IT-aktiviteter är planerade, att plocka fram det som då behövs.
  • Detta innebär att alla personliga IPads, datorer, spelkonsoler av alla slag skall stanna hemma.

Det finns många anledningar till detta beslut, en är att dyrbara personliga tillhörigheter kan gå sönder utan att det är meningen. En annan är att verklig interaktion mellan barn, andra barn och vuxna är viktig för oss människor. En tredje är att det är lätt att surfa vidare till sidor, som inte är lämpliga för barn, om man klickar fel på en länk. Spel och dylikt som används skall således alltid vara åldersadekvata.

Vi förstår att mobiltelefon känns tryggt att ha för barn som tar sig till och från skolan själv, men skall under vistelse på fritidshemmet alltid ligga i väskan på ”tyst”-läge för att åter tas i bruk vid hemgång.

Om du vill ringa oss för att till exempel meddela ändrad hemgångstid så är våra telefonnummer:

Fritidshemmet för de yngre förskoleklass-åk 3  076-2829012 telefontid: kl 06.30-08.30 samt kl 13.30-17.30). Övrig tid hänvisar vi till expeditionen 0303- 740080.

Äldre åk 4-6 0762-802785

Vi som arbetar på fritidshemmet är  Anders Bertilsson, Frida Granath, Hannele Andersson, Carina Rundberg, Therece Lassila, Ola Holmgren, Jimmy Johnson, Rebecka Fryxelius och Thomas Berggren.

Vi hälsar barnen välkomna från 06.30

Fritidshemmet har öppet mellan kl 06.30-08.20 för morgonomsorg och öppnar sedan igen efter skolans slut kl 13.30-17.30. Mellanmål serveras vid 14-tiden och därefter är det aktiviteter såväl inomhus som utomhus. Fritidshemmet har också tillgång till idrottshallen på eftermiddagarna.

Enligt Skollagen ” ingår fritidshemmet i skolväsendet och omfattas därmed av skollagens gemensamma kapitel ( 1-5 kap.) som bland annat berör ansvarsfördelning, ledning, kvalitet och inflytande i målen”.

Skollagen säger vidare att ” eleverna skall erbjudas utbildning i fritidshem i den omfattning som berörs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier”.

Mellanmålet serveras varje dag mellan 13:45-15:00

Vid frågor gällande Fritidsverksamheten kan du höra av dig till:
Fritidshemschef Thomas Berggren 0769-401500
eller via mail thomas.berggren@ahlaforsfriaskola.se

Verksamhetsplanering för fasta aktiviteter som återkommer varje vecka.

Finplanering finns tillgänglig på respektive avdelning.

Måndag: Idrottshallen, skapande, lek ute och inne

Tisdag: Furulundsskogen

Onsdag: Gemensamt pyssel

Torsdag: Spel & lek

Fredag: Filmmys, inne och utelek

Verksamhetsplanering för fasta aktiviteter som återkommer varje vecka.

Finplanering finns tillgänglig på respektive avdelning men grundschemat ser ut som nedan;

Måndag:  Läxläsning och surfplattor

Tisdag:   Skapande

Onsdag:  Idrott och återvinningspyssel

Torsdag:  Idrott